The Sex Pistols
The Germs

Vicious Circle - Zero Boys (1982)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Livin' in the 80s

Zero Boys' andre og uutgitte plate er samlet på CD for første gang.

Av de utallige punkbandene som sprang ut fra den amerikanske undergrunnen på sent 70-/tidlig 80-tall, står Zero Boys og deres debut Vicious Circle (1982) fremdeles igjen som et landemerke av en skive. Nå har Secretly Canadian sørget for å samle hele bandets tidlige katalog over to nyoppussede utgivelser: Den klassiske debuten og deres aldri fullførte andreplate + EPen Livin in the 80's. Da jeg nylig snakket med min kontakt i Secretly Canadian, kunne han fortelle at det var ekstra morsomt å jobbe med akkurat dette bandet, da de var hans aller første konsertminne som ung!

Zero Boys ga et frampek mot det som ble kjent som "american hardcore"; raskere, hardere og tyngre enn den britiske punken. Parallellt - om ikke forut for - mer kjente band som Bad Religion, Hüsker Dü, Descendents og T.S.O.L., og i det umiddelbare kjølvannet av pionerer som Black Flag, Minor Threat og Bad Brains oppstod Zero Boys, midt i Amerika. De fleste andre amerikanske band hadde (og har) gjerne utspring fra kulturelle metropoler som San Francisco, Austin, Chicago, Boston eller New York. Zero Boys kom fra Indianapolis, et sted uten særlig dype tradisjoner for motkulturelle uttrykk. Den amerikanske punken hadde stor innflytelse på grasrotnivå, og bidro til å skape grobunn for nye scener fordelt over et større geografisk område (Necros kom fra Maumee, Ohio, Meatmen fra Lansing, Michigan, 7 Seconds fra Reno etc.). I et intervju med Maximum Rock'n'Roll fra 82 sier vokalist Paul-Z (Paul Mahern): I stay here because it feels real. The kids around here appreciate the few shows they do get to see. Also, to be a punk from Indiana means that you went looking for punk rock - not because all the kids at school are punks. It's real rebellion..

Historien om Zero Boys tør være kjent for mange fra småsteder som føler misnøye med forholdene og søker ut. Paul Mahern trålet byen rundt på jakt etter plater på slutten av 70-tallet, en fan av Kizz, Sabbath og Aerosmith. Han rasker med seg en utgave av Creem med Sex Pistols på omslaget, og dermed var det gjort. Han startet band umiddelbart, og i 1979 var Zero Boys en realitet.

Bandets første utgivelse, så vidt meg bekjent, var singelen Livin' in the 80s, med det smått fantastiske tittelkuttet og ditto I'm Bored. To år med intens jobbing resulterte i Vicious Circle, og etter ytterligere turnévirksomhet begynte de på sitt andre album. Før de rakk å gjøre dette ferdig, ramlet bandet sammen. En kassettutgave av History Of ble skrapet sammen i cirka 100 eksemplarer.

History Of har ikke debutens stramme fokus, men viser et band som kanskje kunne utviklet seg i andre og vel så spennende retninger som det hardcore-rammene kunne by på, både i form av et mer metallisk sound og noe seigere rock-orientert uttrykk. Det er ikke riktig å si at de rakk å finpusse veien videre, og opptakene her viser i like stor grad et band som "kunne blitt" enn et band som "ble". Gitarist Terry Howe lar for øvrig sitt mørke livssyn prege deler av låtmaterialet, hans tekster omhandler visst stort om enten å dope seg eller å forsøke å streite seg opp. I følge den noe rotete coverteksten til Eric Weddle dreier en låt som Splish Splash om å ikke ende opp som Germs' Darby Crash. Crash tok livet sitt med en overdose heroin i 1980 (dagen før John Lennon ble skutt). Howe holdt seg helt til 2001 før han gikk samme vei.

Zero Boys, tross et par 90-tallsskiver og reunions med jevne mellomrom, vil nok for alltid bli husket for Vicious Circle. Men det er ikke alle band forunt å etterlate seg såpass!