Dixie Chicks
The Lovell Sisters
Slaptones

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Original banjopunk

Spennende jentegruppe fra Sverige som vanskelig lar seg kategorisere som annet enn sjangerutfordrende og ganske bra.

Tre søte svenske jenter som virkelig behersker sine instrumenter, synger bra og lager tøff americana med original vri kan liksom ikke bli dårlig. Og Baskery et definitivt et friskt pust. Bondesson-søstrene var i flere år en fargeklatt i det svenske rockabilly/soul/blues-miljøet, da som Slaptones med faren (!) på trommer. De varmet blant annet opp for Brian Setzer både i Europa og USA. Jeg så dem på Rockefeller, og det låt bra.

Nå er Slaptones historie, og søstrene kaller seg Baskery. Musikalsk er det også skjedd en stilendring, med mer fokus på americana og ikke minst den viltre bruken av slide på en elektrisk banjo. Denne bruken av banjo kan jeg ikke si å huske å ha hørt særlig mange ganger før, og den gir Baskery særpreg. I tillegg skriver søstrene jevnt over solide låter som i enkelte tilfeller fester seg. Ikke minst har bandet evnen til å få det til å groove ved hjelp av de enkle midlene de har til rådighet. Bruken av ståbass er definitivt et viktig element her, så vel som primitive trommer spilt med beina til en av søstrene. I tillegg hjelper det selvfølgelig at alt er spilt inn live i løpet av et par takes.

Alle tre synger relativt bra, så vokalharmoniene blir et ekstra våpen for Baskery. På enkelte av låtene legger bandet for dagen en punk-tilnærming som er forfriskende innenfor denne ofte litt satte sjangeren. One Horse Down viser denne tilnærmingen, samtidig som den byr på kule vokalharmonier og en superbluesa banjo-solo. Bandet står ofte med en fot i bluesen og en trygt plantet i country, samtidig som også andre sjangere dukker opp innimellom. On A Day Like This er country, men så langt fra trad Nashville du kan komme. Det er mer snakk om Dixie Chicks rampete og småperverse lillesøsken.

Kontrastene i låtutvalget kommer tydelig frem i de to neste låtene. Out-Of-Towner starter med trestemt sang av refrenget før den hissige banjoen kaster seg inn sammen med manisk tromming, og det hele låter herlig røft og uvørent. Så kommer plutselig den vareste balladen med kun akustisk gitar og dempet koring i Oscar Jr Restaurant Bar.

Så er det kritikken. Dessverre kan det bli litt ensformig det hele. Formatet er jo begrenset, og lydbildet kan bli litt monotont til tross for stor variasjon i låtutvalget. I tillegg skal det sies at selv om Bondesson-søstrene synger bra, så synger de ikke fantastisk i den forstand at man bare lener seg tilbake og nyter. Et annet problem er at den trestemte koringen i noen få tilfeller kan bli litt slitsom og forsert, spesielt da de lissom skal ta den helt ut og virkelig trykke på. Et eksempel er den utrolig masete Haunt You.

Jeg får meg ikke til å ta frem de store superlativene for Fall Among Thieves, men tror Baskery går en lys fremtid i møte uansett. De har et utrolig sterkt konsept som bør slå an langt utenfor Sverige, og de kan virkelig spille, så det er grunn til å tro at de vil legge publikum for sine føtter der de opptrer live. Sterkere låter vil kunne gjøre mye, og jeg er sikker på at neste plate blir bedre.