Afghan Whigs
Wilco
Cracker

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ohios lokal helter med nok en nesten-bra plate

Ass Ponys med flere hjerteskjærende låter om kung-fu filmer o.l.

Etter at jeg kjøpte Ass Ponys' fine Electric Rock Music fra 1994, har jeg alltid sjekket ut deres nye utgivelser. Jeg tenkte at dette bandet vil før eller senere kunne lage en virkelig stor plate. Det har de dessverre ikke gjort. De to platene de har gitt ut etter Electric Rock Music har vært litt skuffende, og heller ikke årets utgivelse Lohio holder helt mål. Det betyr slett ikke at det er noen dårlig plate, det er en ganske sjarmerende sak, men jeg mener altså at Ass Ponys har potensiale til å lage noe mye bedre.

Ass Ponys er et band det er vanskelig å mislike. Uansett om de gis ut på stort eller lite selskap, og uansett hva som til enhver tid er flavor of the month i musikkbransjen, har de alltid holdt på med sitt. Skeiv og skakk rock ispedd countryaktige toner og catchy melodier, med vokalist og låtskriver Chuck Cleavers lyse og dirrende stemme i front. Cleavers karakteristiske stemme utgjør en viktig del av Ass Ponys særegne sound. Den har et savn og en sårhet i seg, av og til en desperasjon, det er som om han alltid lengter tilbake til bedre tider. Dette kommer eksplisitt til uttrykk i låta Dried Up, som beskriver hvordan hovedpersonene har tørket inn, og lengter tilbake til dengang de var 17 : "It's hard to put to words/ what I was thinking then/ I don’t know.../ we where alive or something." Men uansett hva teksten handler om, og uansett om det er en rolig eller rocka låt, gjør Cleavers stemme at Ass Ponys låter alltid høres litt hjerteskjærende ut. Og det tror jeg er deres sterkeste kort.

I et intervju gir Cleaver denne beskrivelsen av Lohio: "The new one is a little bit more of everything we do. The country stuff is a little more country-ish, the strange stuff probably gets a little stranger, the sad stuff is a little sadder, and the rock stuff rocks a little more." Det gir et ganske presist bilde av Ass Ponys musikk: En blanding av country-ish stuff, strange stuff, sad stuff og rock stuff. Cleavers tekster utgjør "the strange stuff". Han skriver skeive hverdagsbetraktninger, befolket med merkelige karakterer, outsidere, tapere og hillbillier, i et landskap der den banjo-spillende guttungen fra Deliverance hadde passet rett inn. Cleaver beskriver karakterene på en slik måte at vi alltid får medfølelse for dem, uansett hvor skrudde de er. På årets utgivelse er det bl.a en låt om en kar som sitter foran TV’en og minnes en gammel Kung Fu-serie (Kung Fu Reference, et av platas beste øyeblikk), en låt som har fått tittelen Donald Sutherland, uten at jeg kan skjønne hva han har med teksten å gjøre, og en om en svart prikk (Black Dot). Generelt har tekstene gått fra å være små historier til å bli litt mer abstrakte og ikke alltid umiddelbart begripelige, men alle høres selvsagt litt hjerteskjærende ut.

Dessverre er det litt for mye fyll-stoff på denne plata, strengt tatt er det vel bare ca halvparten av låtene som holder mål, men de er til gjengjeld veldig bra. Slik er det gjerne med Ass Ponys plater, de inneholder alltid noen perler, men de har ennå ikke klart å lage et virkelig helstøpt album. Likevel vil jeg absolutt anbefale å sjekke ut dette sympatiske bandet, men du bør nok heller starte med Electric Rock Music fra 1994.