Boards of Canada
Juan Atkins

Fairfax Sake - John Tejada & Arian Leviste (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Melodier og minimalisme

Fine melodier, varme lyder og befriende elektronisk minimalisme. Fra en frisk gren på technotreet.

John Tejada har drevet med alt mellom hip-hop, electro, techno og chillout, og har visstnok mer enn 50 utgivelser på samvittigheten. Dette skulle være album nummer to, og denne gangen har det blitt en sofistikert samling melodiøse technokutt. Med Daydreams in Cold Weather beveger Tejada seg i elektroniske landskap med streng fokus på den enkle melodi.

Mye av materialet bærer preg av Tejadas tunge Detroit-referanser, særlig fra technoens spede begynnelse. Det er fint lite på denne platen som kan brukes på dansegulvet, men den er desto mer lyttervennlig og snill mot hodet. Tejada finner fram til lekende melodilinjer og lar lytteren utvikle et nært vennskapsforhold til dem før han sper på med ekstra effekter. Det er repetitivt samtidig som det er varierende, for selv om det alltid er en fremtredende melodi som står i fokus, suppleres det med lydbiter og mer tilbaketrukne harmonier som gir gledelige resultater. Til tross for sin tilsynelatende enkelhet er platen også kompleks, da låtene kan ta uventede retninger og skifte karakter etter hvilken stemning som formidles. Det skjer hele tiden noe interessant i bakgrunnen, enten det er effekter som tilfører låtene noe nytt eller lyder som bygger videre på stemningene.

En del av sporene kan minne om hva Orbital drev med på In Sides (før de mistet grepet fullstendig), og særlig Shifted kan i sin oppbygning minne om Orbitals The Box. Lydbildet på Tejadas plate er imidlertid strippet for fiksfakserier og effektene er mer sparsommelige. For å sammenligne med aktuelle artister kan det minne en tanke om Plaid og Boards of Canada, hvis man fjerner disses eksperimentelle partier og erstatter dem med en smånaiv og snill forkjærlighet for det melodiøse.

På The Silence Of Us har John Tejada fått med seg Divine Styler på vokal, noe som for undertegnede synes relativt unødvendig. Fordi musikken er så skjør og melodiene så nydelige, virker pratinga til Herr Styler en tanke malplassert. Ellers er platen er en forførende og sofistikert stemningsrapport fra den minimalistiske og melodiøse delen av elektronisk lydmakeri. For eventuell umiddelbar forelskelse i denne sjangeren anbefales sporene Summer Rain og In Coach som innbyr til en horisontal berikelse av en lytteopplevelse. Eller sagt på en annen måte: De er noen skikkelig fine sanger.

Ed Harcourt - From Every Sphere

(Heavenly)

I'm aware that I'm speaking but the words come out wrong, So I'll put it across in a simple song.