Ride Paranoia - JR Ewing (2002)
Maelstrom - JR Ewing (2005)
Maelstrom - JR Ewing (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Primalskrik fra Oslo Øst

The Perfect Drama er tjue hektiske minutter som viser at Ewing tilhører kremen av moderne HC.

Jr Ewing innehar noe mange andre norske band ser ut til å mangle: De er noen sultne, hissige og desperate jævler. På mini-CDen The Perfect Drama omgjør de tjue minutter til et tettspilt inferno, og beviser at de ikke bare tilhører norsk hardcore-elite, men at de er av internasjonalt toppkaliber. The Perfect Drama er oppfølgeren til debuten Calling In Dead (2000), men med syv kjappe låter er den mer som en EP å regne.

Noe av det første som slår en med Jr Ewing er deres fyldige sound. Det skapes av de to gitaristene (Erlend Mokkelbost og Martin Molden), samt den meget hardtslående svenske trommisen Morten Billeskalns (som etter denne utgivelsen har trekt seg ut av bandet). De tar sjelden lange pauser, og er hele tiden giftig frampå, driver hverandre framover, parterer hverandre og finner tilbake til hverandre. Samspillet mellom de huggende gitarene og den frenetiske rytmikken plasserer Jr Ewing et sted mellom Shellac/Jesus Lizard og Sonic Youth på speed. En ytterligere dimensjon blir skapt av Are Mokkelbost som fyller på med keyboards (Lights On, Stereo) og Tommy Hjelm (The Cumshots) på piano (Nickels For (Your) Pity). Ewing klarer dermed å legge inn et litt mykere preg i sin kompromissløse hardcore, uten at det går utover intensiteten.

Mest aktiv er allikevel vokalist Andreas Tylden. Han imponerer som vanlig med sine ekstreme og desperate vokalskrik. Det er ikke mange som vrenger ut innvollene sine så dramatisk som det han klarer. Han legger heldigvis inn opphold med mer angstfull og melodiøs vokal, noe som gjør de voldsomme utbruddene desto mer effektfulle. Syv låter er akkurat hva man tåler av dette fyrverkeriet, og god produksjon gjør at alle elementene holdes forholdsvis i sjakk. The Perfect Drama er alt i alt et høyenergisk drama av de sjeldne fra et unikt norsk band som hele tiden høres ut som om de balanserer på kanten av et stup.

The Mormones - Guide To Good And Evil

(Trust Me)

Opplandsk minimalisme som burde åpne for internasjonal anerkjennelse.