Henry Cow

Waka/Jawaka - Frank Zappa (1972)
Zappa Picks - by Jon Fishman of Phish - Frank Zappa (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sprikende Zappa-samling

Denne samlingen spenner fra det helt sublime musikalske uttrykk til langtekkelige gitarsoloer. Med andre ord; Zappa på godt og vondt.

I første halvdel av 70-tallet hadde man ikke eget stereoanlegg i 12-13 års alderen. Til nød hadde man en en Garrard platespiller som man måtte koble til en transistorradio for å høre favorittlåtene med Slade og Sweet. Enkelte kompiser hadde storebrødre med eget stereoanlegg. Noen ganger turde vi å snike oss inn på rommet til en av disse storebrødrene, for å høre favorittbandet på skikkelig anlegg. Det å høre på musikk uten lov ga intens konsentrasjon om musikken. Samtidig var man dritnervøs for å bli oppdaget av en slamp av en storebror. Men det er som Jokke sier: "De beste sigarettene var de jeg røyka i smug."

I den grad man turde å se igjennom platesamlingene til de eldre brødrene var det en fyr man tidlig la merke til. Det var ikke uvanlig med langt svart hår og bart i de tider, men mannen så allikevel ikke ut som en av rocke-heltene man var opptatt av. Det var noe mystisk og utilnærmelig ved mannen, og platecoverne var helt annerledes enn alle andres. Tidlig ble man bevisst på hvem Frank Zappa var. Lenge før man fikk hørt på noen av platene. Da man litt senere hørte Zappa utkrystaliserte det seg umiddelbart to fraksjoner. De som syntes dette var spesielt og spennende, og de som avfeide det som drittmusikk, ferdig med det. Sjøl ble jeg fascinert, selv om det kanskje like mye var alle historiene og de spesielle plateomslagene som førte til interessen. Uansett, siden den gang har Zappa vært en av de artistene jeg setter høyest.

Zappa var en av de fremste komponistene i grenselandet mellom populærmusikk og seriøs musikk i det forrige århundre, en avantgardistisk artist som beveget seg over i pop- og rockmusikken. På den måten fikk han et stort nedslagsfelt, ikke minst i Norge hvor Zappas posisjon er unik, uvisst av hvilken grunn. Han var en satiriker og kommentator til hva som foregikk i samfunnet og kommenterte det både verbalt og musikalsk. I sin samfunnssatire og kritikk sparket han i alle retninger. Han hadde ofte en kald og syrlig humor som også kunne gå utover fansen. Musikalsk gjorde han gjøn av flower-power bølgen på 60-tallet, men like gjerne disco-bølgen på 70-tallet. Det pussige er at i sin kritikk spilte han vel så bra syre-pop og disco som de han drev gjøn med. Dette viser også Zappa sin posisjon som låtskriver og komponist. Alt er minituøst tilrettelagt. Zappa brukte alltid svært dyktige musikere og aksepterte ikke slinger i valsen. Dermed ble han også populær å lytte til for det musikkutøvende publikum. Samtidig var han enormt produktiv og ga ut over 60 plater før han døde i 1993.

Så hvor skal man begynne hvis man vil sette seg inn i Zappas musikk? Kanskje det er det spørsmålet Ryko har hatt i bakhodet når de har latt Larry LaLonde (Primus) og Jon Fishman (Phish) sette sammen hver sin Zappa-samling. Her har de gitt to musikere og Zappa-fans muligheten til å velge ut sine favoritter. For noen kan dette kanskje være måten å starte på.

Larry LaLonde har i stor grad valgt ut musikk som er veldig gitarorientert. Zappa var en suveren gitarist, men undertegnede synes det tidvis kan bli i meste laget på dette albumet. Det er da heller ikke på de "rene" gitarsporene jeg synes han er på sitt beste. Her får vi imidlertid høre låter fra åttitalls-platene Shut Up and Play The Guitar (1981), You Are What You Is (1981), Make a Jazz Noise Here (1991), Jazz From Hell (1986) og Tinsel Town Rebellion (1981) som alle i stor grad er lagt opp rundt Zappas gitarspill. Har man veldig sans for gitar er det ok, men undertegnede finner Zappa litt vel monoman på mange av åttitalls-skivene. Tolv av 19 låter er hentet fra 70-tallet og er de beste i utvalget. Det må imidlertid understrekes at låtene er hentet fra CD-utgivelsene og i sin arbeidsnarkomani har Zappa remastret de fleste låtene temmelig mye. Her er de ikke bare renset, men lettere omarbeidet også. Man tenker neppe på det hvis man ikke kjenner musikken på forhånd, men for undertegnede var det irriterende. Jeg synes originalen definitivt lyder best.

Det er på 70-tallet Zappa hadde sin jevneste periode. På seksti-tallet ble det mye harselas med samtidskulturen som fortsatt holder mål, men som var morsommere da den kom. På 70-tallet er ikke uttrykket like rabiat og anarkistisk, men til gjengjeld får man orkestrert rock med jazz-innslag av høy kvalitet. Dessverre har LaLonde, i tillegg til å være opptatt av gitaristen Zappa, størst sansen for den vulgærhumoristiske Zappa. Tidlig på 80-tallet var Zappa opptatt av å utfordre Moral Majority bevegelsen. Flere av platene hans fikk en såkalt X-rating, som innebærer at albumet får en sticker på coveret som melder i fra at platen inneholder for eksempel et støtende språk. Selvfølgelig morsomt å høre på når man er tidlig i tenåra, men i lengden virker det hele litt påtatt. Men for all del, ære være Zappa for hans innsats mot sensurmyndighetene i USA.

Det er en umulig oppgave å yte Zappa rettferdighet ved å samle 19 kutt på en CD når man kjenner til hans enorme produksjon. Det innrømmer også Larry LaLonde i omslaget. På den annen side er det nesten umulig å lage en Zappa-samler som er dårlig. Jeg sier ikke at det ikke hadde vært mulig. På Larry LaLondes Zappa Picks får man et representativt innblikk i mannens musikk. Her er glitrende musikere på alle plan. Gitaristen Zappa briljerer, her er tøffe bass-riffs, spennende blåserarrangementer og festlige marimba uttrykk. Når så Zappa synger med sin lavmælte sonore bass, og innimellom utleverer morsomheter i rasende tempo, har man rett og slett å gjøre med en av de fremste musikalske artister i det forrige århundre.

Er man Zappa-fan fra før av er det ingen grunn til å kjøpe dette albumet, hvis man ikke må ha alt da. Som en introduksjon til Zappa er denne skiva helt ok. Det er god informasjon på platen, men det burde stått hvilket år de forskjellige låtene er fra. Riktignok står de respektive albumene, men årstallet hadde også vært på sin plass. Det bør imidlertid ikke hindre noen fra å sjekke ut Zappas egne album, hvis man som førstegangslytter finner musikken interessant.