Tangerine Dream
Pink Floyd

Paviljon - Athana (2013)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tribal Space Log

Haiketur til galaksene: Alf Terje Hana har lydlagt en antatt ferd mellom planetene.

Velkommen til en auditiv reise i verdensrommet. Mange har prøvd å beskrive denne reisen før i toner og lyder. Mest kjent er vel vidunderlige Hawkwind, som med sin sære miks av primitiv elektronikk og metallisk minimalisme tok oss gjennom sin søken og sine ritualer der oppe. Og bare for å dekonstruere litt: DikMik og Del Dettmar fra denne gruppas elektroniske utfrikelser vil for alltid stå i rock-historien som et ultimate space-rock eksempel. Flere andre har vandret omkring i pleiadene, bevisst og ubevisst: Sun Ra, Pink Floyd (på deres to første plater), Tangerine Dream (Alpha Centauri og til dels Stratosfear). Bare for å nevne noen. Noen har selvfølgelig aldri kommet tilbake fra sine vandringer, mentalt sett, men det er en annen fortelling.

Denne reisen som norske Athana gjør, er definitivt deres egen haikerute mellom stjernene. Gruppas hovedperson, komponist og produsent, Alf Terje Hana, har definitivt greid det kunststykket å lydlegge en antatt ferd mellom planetene. Men her er det ikke bare susende lyder, flytende frekvenser, knitrende kosmiske knuter eller innsugende sorte hull som glir inn i ørene dine. Hana har gjennom bruk av rytme(r) greid å skape tribal spacerock, akkurat som Hawkwind. Men der deres pakke var gjennom-rocka (gitar, tromme, bass) er Athanas lydbilde mer slusete, fulle av hull, større rom, en mer utvidet pakke. Hana har også gjort som Fred Frith gjorde på sin legendariske doble live plate Live In Japan (Recommended Japan, 1982), han bruker gitaren som et direkte rytmeinstrument hvor han greier å få både lyd og rytme ut av strengene samtidig. Effekten er upåklagelig virkningsfull i denne sammenhengen. En låt som Fish Factory in Orbit er så "Hawkwind møter Frith" at det blir bare vidunderlig: suggerende, avantgardisk, melodiøst, tribalt, elektronisk, magisk gitarisme. Alt på en og samme gang.

L.E.D. Light Galaxies' høydepunkt er den 24-minutters Tellus:Venus, en lydillustrerende komposisjon hvor jeg forbauses over hvordan Athana har greid å skape så mye lyd ut av så mye rom (mye av opptakene på plata er fra den kolossale Scanem hallen i Haugesund). Denne platas bruk av perkusjon skaper også en rytmisk atmosfære som gjør seg i en synkretisk blanding mellom avantgardisk gitarisme og brutal elektronikk.

Det er tradisjon at verdensrommet lydlig blir understreket på et overskridende vis. L.E.D. Light Galaxies er en sakral plate om en musikalsk pilgrimsferd ut i verdensrommet. Og det fungerer stort sett utrolig bra. Men selvfølgelig er ikke alt like interessant, og det gjelder særlig de to siste remiksene. Grim Reaper Leaves the Planet/Dennis DeSantis Remix blir litt for disco i denne sammenhengen. Disco her brukt som metafor, ikke som musikalsk referanse. Det samme gjelder The Witch Is Spinning/Sternklang Remix. Utenom det: L.E.D. Light Galaxies er en praktfull plate, og en definitiv space oddity.