cover

Indiscreet

Sparks

LP (1975) - Island / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Glam / New Wave / Synth / Poprock / Powerpop

Spor:
Hospitality on Parade Happy Hunting Ground Without Using Hands
Get in the Swing
Under the Table With Her
How Are You Getting Home?
Pineapple
TS
It Ain't 1918
Lady Is Lingering
In the Future
Looks, Looks, Looks
Miss the Start, Miss the End

Referanser:
Yellow Magic Orchestra
10cc
Frank Zappa
Queen

Vis flere data

Se også:
Kimono My House - Sparks (1974)
Propaganda - Sparks (1974)
Big Beat - Sparks (1976)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Europeisk kraftpop

En samling smittende powerpop-melodier, uten de virkelige godbitene.

Indiscreet er det tredje nyutgitte albumet fra Sparks storhetsperiode mellom 1974 og 1976. Skiva er nok en bekreftelse på brødrenes genreoverskridende låtskriving og vittige tekster. Men denne gangen litt mer konsentrert og fokusert på kraftpop.

Indiscreet ble nok en salgssuksess i det nye "hjemlandet" England. I statene derimot forble Maelbrødrene og deres musikk et kultfenomen. Hvorvidt dette skyldes Russel Maels anglifiserte aksent og den britiskinspirerte musikken eller at bandet ble for utfordrende for de store amerikanske massene er en spennende diskusjon jeg gjerne ser at grooves lesere går dypere inn i.

Skiva er en samling smittende powerpop-melodier, men mangler de virkelig gode låtene vi hadde blitt servert på forgjengerne Kimono My House og Propaganda. Men likefullt er her kompleks, leken musikalsk finesse som vil glede popfans som ikke er redd for at musikken skal bli for pompøs, intrikat eller storslått.

Tekstmessig bryter Sparks ny mark for glamrocken ved å ta opp temaer som mislykkede selvmordspakter, amerikansk imperialisme, eksotisk frukt og frykten for å bli voksen og utroskap. Ikke akkurat vanlige emner for musikere som prydet datidens tenåringsmagasiner!

Skiva er produsert av Tony Visconti, som oppmerksomme lesere også vil kjenne blant annet som produsent for David Bowie - og medlem av hans tidlige band Hype. Han hjelper Sparks til å inkorporere swing, storbandjazz og marsjmusikk i uttrykket eller til å lage strykerarrangement.

Tiden har også kommet til endringer i bandsammensetningen. Trevor White (fra Jook) overtar som hovedgitarist, mens Ian Hampton har kommet til på bass.

Høydepunkter på denne svært så europeiske skiva er låtene Happy Hunting Ground, Tits, Pineapple, Looks Looks Looks, men også marsjlåta Get in the Swing har sin sjarme.

I likhet med de andre nyutgivelsene har også denne fått sine bonuskutt. Og også her er disse mest for allerede innbitte fans av bandet, blant annet liveopptak og fingerte ekteskap mellom bandets vokalist og Jaqueline Kennedy.

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo