cover

Lake Shore Drive

Cinque Cento

CD (2005) - Beatservice / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Chillout / Club / Elektronika

Spor:
This Is What You Get
Ease My Mind
Lake Shore Drive
Initials CC
Missing
Restless Sleep
Grand Funk Auto
Someone Got Lifted
All Over Again
500 Past Midnight

Referanser:
Flunk
Folk & Røvere
Fenomenon
Cordion

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Jeg har hørt det før - alt man har mot det man får

Trondheimsbaserte Cinque Cento albumdebuterer med søt musikk iført popestetikk og elektroniske knestrømper.

Trøndere er ikke akkurat kjent for sitt elektroniske musikkmiljø. Det er stort sett trøkkrock og fotballriff som regjerer der oppe. Nå har mine forutinntatte holdninger fått en real virkelighetsoppdatering takket være trondheimingen Thomas D. Nicholson og hans prosjekt Cinque Cento.

Det er kjølig elektronikk som møter deg i døra på debutalbumet, Lake Shore Drive. Tromsø-baserte Beatservice står for utgivelsen, og det bør gi deg en pekepinn på hva som er å forvente de påfølgende tre kvarterene. Cinque Cento beveger seg i samme farvann som etablerte Beatservice-artister, så som Flunk, Fenomenon og Cordion. Basisen er elektronisk, mens krydderet er organisk og sterkt tilstedeværende på de fleste låter.

For Cinque Cento sitt vedkommende er det vokalinnslagene som løfter utgivelsen fra en mengde andre album i gryterett-sjangerne chillout og jazza elektronika. De sterkeste vokalprestasjonene er det Anita Nansy Valderhaug som leverer på den innledende This Is What You Get, samt på tittellåta. Det er ikke et unikt uttrykk som presenteres, og vokalen minner tidvis både om St. Etienne-diva Sarah Cracknell og Cardigans-sjef Nina Persson, men kombinasjonen av søtladen vokal og elektronikk har alltid behaget mine ører.

Det første store høydepunktet dukker opp på den instrumentale Initials CC, hvor saksofonen til Bjarne Iestra legger seg som et varmt teppe over vinterkalde føtter. Dette er fire korte minutter med bekymringsfri velvære utført med utsøkt presisjon. Mindre utsøkt låter det på Grand Funk Auto når Nicholson tar på seg funkbuksene og forsøker seg på fengende, programmerte rytmer. Dette er et landskap hvor norske prosjekter som Athome Project og Bobby Hughes Experience/Combination føler seg hjemme, mens Cinque Cento blir en fisk på land til sammenlikning.

Flørten med pop-estetikk er gjennomgående for hele albumet, og gir store deler av albumet en umiddelbar gjenkjennelseseffekt. Møtet mellom popvokal, delvis tradisjonell instrumentering og programmerte lydbilder fungerer meget godt. Et spor som Someone Got Lifted, nok en gang med Valderhaug på vokal, er et godt eksempel hvor pop og elektronikk forenes med suksess til følge.

Vokalistene setter sitt preg på albumet, og sistemann ut er Torstein Brechan som bidrar med sensuell og dyp stemmeprakt på All Over Again. Ikke min favoritt i utvalget, og låta blir mer som en transportetappe å regne. 500 Past Midnight avrunder utgivelsen i bedagelig sideleie, og jeg lar det ikke gå mange timene før Lake Shore Drive får seg en ny runde i avspilleren. Det er søt musikk.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Wire - Red Barked Tree

(Pink Flag)

Ikke like ukonvenjonelt som i glansdagene, men jakten på den perfekte poplåten fortsetter.

Flere:

Lemmus Lemmus - Lemmus Lemmus
Ben Weaver - Paper Sky