Roxiller

Renegade Soundwave

Once Upon A Time - Dreadzone (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Basstungt sound system

Dreadzone pirrer interessen foran sitt kommende album gjennom å dominere Beatz & Bobz med et DJ-sett sydende av feststemt breakbeat.

2005 tegner til å bli et hektisk år for Dreadzone, etter en lengre periode med tilsynelatende lite lyd fra Greg Dread og hans dubkompanjonger. Dreadzone har lenge vært solide ambassadører for en fusjon mellom reggae, dub og elektronisk dansemusikk i laidback form. I påvente av gruppas femte album under eget flagg, som kommer i høst, har denne mikseplaten meget beleilig dukket opp. Beatz & Bobz er navnet på kvalitetsstemplede breaks-arrangementer på andre siden av nordsjøen, samt en mikseplateserie med velrenommerte breaks-DJs. Arrangør og utgiver er breakbeatlabel Functional Breaks. Ikke helt i samme gate som tidligere Dreadzone altså, men mer som et "Dreadzone DJs viser hvordan de fester"-album, der live-elementer erstattes med platespillere, knotter, spaker, samples, tunge rytmer og dype basslinjer.

Selv om Dreadzones eget materiale i stor grad domineres av den deiligste dub og repetitive grooves, holder DJ-virksomheten åpenbart en langt høyere partyfaktor. Dreadzone har selv lange tradisjoner med sine Dubwiser-arrangementer, der de under navnet Dreadzone Sound System byr opp til eklektisk rytmikk og tung bass. Så også på denne utgivelsen. To egne låter er det heldigvis gjort plass til; In The Party og den kommende singelen Booty Line. Tempoet på Beatz & Bobz 4 er milevis høyere enn det man er vant til fra Dreadzone, og som plateryttere er det tydelig at klubbgulvet prioriteres foran sofaen. Essensen her er kaskader av breakbeats og tunge lass med grov bass. Sper man på med jamaica-samples, ekko og elementer fra både hardcore, jump up og speedgarage kan man holde det gående til langt på natt.

Å nevne høydepunkter på denne mikseren er gjerne litt unødvendig, da den over hele linja holder et høyt og hesblesende nivå. Det er snarere snakk om en jevn strøm av feststemt breakbeat uten dødpunkter. Allikevel er det verdt å få med seg Freestylers og Million Dans tøffe Boomblast, som lukter av kokende adrenalin. Andre fremtredende bidragsytere er Renegade Soundwave, JSD/Paradox 3000 og Electrotec’s meget betegnende titulerte I Love The Bassline.

Beatz & Bobz Vol. 4 er en vel gjennomført miks av dansbar breakbeat med høy partyfaktor. Et velsmakende lite drops mens man venter på Dreadzones neste album med eget materiale.

John Olav Nilsen og Gjengen - For Sant Til Å Være Godt

(Voices Music & Entertainment (VME))