Bob Marley
The Fugees

The Miseducation of Lauryn Hill - Lauryn Hill (1998)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Fru Sensitiv

Lauryn Hill har vært på en indre reise, og er tilbake fra reisen med en dobbelutgivelse full av snørr og tårer.

Ukjent for meg hvem som tok initiativet til dette, Lauryn Hill selv eller MTV. Dobbel unplugged live-utgivelse har det i hvert fall blitt. Og det som album nr. 2 fra Hill solo, etter en noe kort men gledelig karriere med The Fugees. The Fugees er visstnok ikke oppløst, men sett i lys av suksessene til Lauryn Hill og predikanten Wyclef Jean haster det vel ikke akkurat med noe fra den kanten.

"Det vanskelige oppfølgeralbumet", som album nr. 2 ofte blir kalt, består altså av akustiske gitarklimprerier av låter som til og med ennå ikke er helt ferdige. Lauryn Hill forteller at mange av låtene ennå ikke har fått navn, og de leveres gjerne som "dette er noe jeg har opplevd i det siste, hør litt på denne historien". Bortsett fra en coverversjon av So Much To Say av avdøde svigerfar Bob Marley, inneholder Unplugged 2.0 sanger der Hill forteller om hva hun har funnet ut om verden, livet og døden i perioden etter at suksessen slo henne med debuten The Miseducation Of Lauryn Hill (1998). Debuten var for øvrig etter min smak et glimrende album, med en haug av godbiter klint tett sammen til en kontant "pop med røtter"-plate. Hun har nå beveget seg "..from fantasy to reality" som hun selv sier i en av de mange pratekuttene i mellom låtene. Nå framstår hun som en sensitiv, uselvisk og asketisk kvinne med opptil flere budskap.

Man må være særdeles glad i Lauryn Hills nykker, stemme og person for å komme seg helt igjennom denne utgivelsen. Det blir veldig, veldig mye Lauryn Hill, og ganske så lite av Lauryn Hills musikk. Låtene bærer sterkt preg av å ikke være helt fordøyde ennå, og hadde nok gjort seg mye bedre på en utgivelse etter at de samme låtene var gjennomgått i en studioprosess. De 13 låtene snurper seg veldig fort sammen i ørene mine, og blir vanskelige å skille fra hverandre. Og jeg vet ikke om absolutt alle potensielle kjøpere av Lauryn Hill sin musikk er helt klare for en presentasjon av hennes syn på verden smurt utover 13 gitarklimprende snutter. Hill er en dame som ennå ikke når sammenlignbare musikere som for eksempel Suzanne Vega opp til skuldrene ennå, og har nok gapt over litt for mye i denne omgang.

På slutten av første plate dukker det opp to låter som får fram smilet, Just Want You Around (som er morsom) og I Gotta Find Peace Of Mind (som er velgjort og fengende), men ellers klarer jeg ikke å se annet enn at Unplugged 2.0 kom litt for fort, litt for mye og litt for ambisiøst.

Sgt. Petter - Monkey Tonk Matters

(New Records)

Frå ein lovande debut til ein sjelevitaliserande oppfølgjar. Sersjanten leverer eit av årets definitive norske høgdepunkt på platefronten.