Mezzanine - Massive Attack (1998)
100th Window - Massive Attack (2003)
100th Window - Massive Attack (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Reefer

Mad Professor transformerer den tannløse Protection til moderne storbydub på No Protection.

Det var stilt høye forventninger til oppfølgeren av det klassiske Massive Attack-albumet Blue Lines. Når Protection dukket opp i butikkhyllene i 1994, var reaksjonene jevnt over bra, men det var samtidig lite som tydet på at den nye skiva skulle dekke behovet for nyskaping som fulgte Blue Lines. Når begeistringen for singlene Protection og Karmacoma hadde lagt seg, var det tydelig at Protection-skiva ikke hadde kondisjonen til Blue Lines, som holdt koken i flere år etter utgivelsesdatoen.

Dette kan være noe av grunnen til at Bristol-trekløveret hyret inn Mad Professor til å remikse hele Protection og presenterte dette som No Protection ett år senere. Mad Professor er Storbritannias svar på dub-legenden Lee 'Scratch' Perry. Professoren heter egentlig Neal Fraser og har residert i London etter at familien flyttet fra Guyana da den unge professoren bare var 13 år gammel. Allerede i tenårene var Neal en hund etter elektroniske duppeditter, og han bygde sakte men sikkert opp sitt eget studio i London. Siden slutten av 70-tallet har professoren spilt inn og remikset et hundretall innspillinger. For pop-publikummet har samarbeidet med Massive Attack og Sade gitt ham mest oppmerksomhet.

På No Protection har Fraser gått igjennom de fleste sporene fra originalen og trikset og fikset med vokalene, melodiene, og ikke minst rytmene. Min favorittlåt fra originalen, Euro Child, er utelatt fra dette selskapet, mens spor som Karmacoma og Sly har blitt transformert til dubbens lydlandskap hvor rytmene dominerer – lag på lag. Tricky er fjernet fra Karmacoma, isteden er det den skrudde melodien som gjenstår sammen med ekstra lag av programmerte trommer og effekter. Sly har blitt gitt tittelen Eternal Feedback på No Protection, og er skrudd fra østens mystikk til blytung dub. Lettheten som preget tittellåta på originalen har forsvunnet og er byttet ut med en skarp rytme og en tung bass, mens den dominerende vokalen er kjørt på sidelinja og klippet fra hverandre.

No Protection fremstår som et mer eksperimentelt album, og sikkert som noe av et utskudd for de som falt for Massive Attack på Protection. For de, derimot, som syntes arrangementene til Craig Armstrong og vokalen til Tracey Thorn ble for suppete på Protection, vil nok Mad Professors versjoner være velkomne. Noe av storheten til Blue Lines var, for mitt vedkommende, de nye musikalske tilskuddene som ble koblet opp mot de originale rytmene fra reggae og dub. Når disse elementet ble mer fraværende på Protection, gjør det godt å høre Mad Professor trekke originaliteten tilbake i Massive Attacks lydbilde.

Mad Professor har strukket de fleste låtene fra originalen. Eksempelvis klokker tittellåta nå inn på over åtte minutter og den langsommelige Weather Storm (som her lyder den friskere tittelen Cool Monsoon) strekker seg til over sju minutter. Basert på at de aller fleste originalene holdt seg innenfor et moderne popformat, strekker professoren strikken vel langt på enkelte spor. Når grunnmaterialet er såpass skralt som på tittellåta er det ingen grunn til å rytmerunke den til å utgjøre åtte minutter minimalistdub.

No Protection fremstår likevel som en mer helhetlig affære enn det den originale Protection gjorde med sin popflørt og østlige estetikk. Mad Professor har strammet opp uttrykket, og delvis forvandlet en skuffelse til å bli en mer interessant affære. Når dubben stemmer er No Protection en god motvekt til forgjengeligheten på Protection, men det blir ikke perfekt før du mikser de to skivene sammen etter eget behag.