Our Endless Numbered Days - Iron & Wine (2004)
Woman King - Iron & Wine (2005)
In the Reins - Iron & Wine & Calexico (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Rundt låtskriverens brønn

Dugelig oppsummering av Iron & Wines karriere så langt.

Jeg var blant de få som ikke ble helt oppslukt av Iron & Wines forrige studioalbum The Sheperd's Dog (2007). Her utvidet Sam Beam sitt musikalske uttrykk, uten å overgå sine foregående utgivelser som var mer preget av hjemmemekka mykpop og sumpfolk. Hans vilje til hele tiden å gå videre er uansett av det positive. Nå tar han en velfortjent pust i bakken, og ser seg litt tilbake. Det er en stolt karriere sørstatsmannen har bak seg så langt.

Om debuten The Creek Drank the Cradle (5/7, 2002) skrev vi på groove blant annet: "Beam føyer seg inn i en jordnær og rural tradisjon, med hint til både country og blues. Han husker tidvis avsted som Nick Drake i møte med Palace Brothers i langsom film, og med forsiktige innslag av slidegitar og/eller banjo fremheves ytterligere tilknytningen til amerikansk folkemusikk."

Om oppfølgeren Our Endless Numbered Days (6/7, 2004) noterte vi at: "Støvet er blåst bort og suset pusset vekk, men det er ikke bare noe sterilt, blankpolert som står igjen. Det er en skinnende skatt som klarere avdekker den betagende skjønnheten og det inderlige vemodet Sam Beam gir sine låter." Mellom disse ga Beam oss blant annet den fabelaktige EPen The and the Rhythm (5/7, 2003) og sammen med Calexico In the Reins (5/7, 2005).

Han har skjemt oss grundig bort, den godeste Beam. Når han nå rasker sammen gamle papirer, kan det umulig bli dårlig. Around the Well er en dobbel CD (trippel LP) bestående av aldri utgitte hjemmeopptak og sjeldne eller utgåtte enkeltkutt fra hist og her. Samlingen vender tilbake til de helt tidlige årene, og de som husker lyden og stemningen herfra vil nikke gjenkjennende, til materiale tatt opp i forbindelse med The Sheperd's Dog. Utgivelsen er delt i to naturlige deler, der første CD består av enkle hjemmeopptak (herunder en fløyelsversjon av Flaming Lips' klassiker Waitin' for a Superman, ditto av Stereolabs Peng! 33 og ikke minst flotte Postal Service' Such Great Heights). Det er vel ikke noe ved Beam - artist i moden alder - som kan beskrives som uferdig og prøvende, men disse opptakene gir et innblikk i hans tidlige fase av karrieren. En mann, en gitar og en gudbenådet stemme.

Disc 2 viser Iron & Wines mer bandorienterte side, bedre produsert og fyldigere arrangert. Her er flere låter fra den lettbente komedien In Good Company (Scarlett er med!), som for å illustrere Iron & Wines naturlige tilhørighet i en lettfattelig og behagelig verden. Hans spor ble kanskje ikke sumpenes eller skogenes, men heller den allmenne visepopens sti etter Simon & Garfunkel. Ikke så allverdens spennende, men duverden så fint det kan bli. To eksempler: God Made the Automobile er en uimotståelig liten trall, som bare han kan lire av seg med slik eleganse, mens dampende Arms of a Thief minner om hans Florida-bakgrunn der han står side om side med Jim Whites backwoods Everglades-gospel.

Det er veldig mye flott musikk på disse to discene, velegnet både for den jevne fan som for den nysgjerrige førstegangsreisende. Er man i tvil så er det bare å lytte seg varm og tårefull til The Trapeze Swinger - Sam Beams kanskje 10 flotteste minutter noensinne. Bare denne låten alene gjør platen verd å anskaffe.