Old
Thorr's Hammer
KILLL

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Mot forløsning eller oppløsning?

Dyrisk vokal, diffuse passasjer og voldsomme soniske sanseangrep.

Motsetninger møtes på denne norsk-amerikanske platen: To i utgangspunktet så ulike genre som støymusikk og ambient møtes og blir til et nytt hele. De som sørger for skrammel og skrik er norske Runhild Gammelsæter og James Plotkin.

Hun har bakgrunn fra SunnO)))-forleggeren Thorr's Hammer, mens Plotkin er en langt mer erfaren herre. Folk vil kanskje kjenne ham fra blant annet nylig nedlagte Khanate, Phantomsmasher og Old.

Musikken til Khlyst er kjølig kald og rumlende mørk. Den er nærmest nihilistisk enstemt og monoton, men detaljene smyger seg sakte frem etterhvert. Chaos is My Name er eksperimentell i formen, og de to forsøker å skape ny, egenartet musikk på dramatisk og alt annet enn lettinntagelig vis. Noen vil si rett ut sagt vanskelig, men den inneholder nok dynamikk til å fange den som tar anstrengelsen.

I åpningen av skiva høres det nærmest ut som om Gammelsæter er i ferd med å avlide ved vokaloppgaven. I stor grad handler det om instrumental musikk og de anstrengte skrikene, knurringene og gurglingen til vokalisten gir oss vel også i større grad assosiasjoner til vokal som et instrument enn som en meningsformidler eller betegner.

Lydbildet har en vibrerende potent kraft. Noen har omtalt dem som en form for dekonstruksjon av klassike komponister som Stravinsky og Webern. Hva vet jeg? Her er det i hvert fall smatrende, spøkende ambiente utsvevelser med heftig industriell støy som musikalsk bakteppe som noen ganger trer frem og blir kjernen i uttrykket. For utrente ører kan det være noe av en lidelse og en masochistisk øvelse å gi seg i kapp med denne skiva.

Khlyst betyr visstnok pisk på gammelrussisk. Og det er i grunnen et passende navn for en slik lidelsesfull musikk. Med albumtittelen Chaos is My Name danner man seg også et bilde av en lite formelbundet kakofonisk sekvensert, lydlandskap uten klare formelle oppdelinger. Samtidig er det noe nærmest ritualistisk og seremonielt over dette. Musikken har klare tydelige ledemotiv som trer inn og ut av lydbildet. Her er diffuse meditative passasjer og klare tydelige soniske sanseangrep som uttrykker smerte. Vokalen er dyrisk. Noen vil si at hun driver de onde åndene ut av kroppen, andre kanskje at hun frigjør seg fra den undertrykkende kristne hemning?

Det nyanserike, men minimalistiske musikalske droneteppe skapes av datamaskiner og ved hjelp av samples av gitarer og perkusjon vil jeg tro. Her er i hvertfall nok av vrengte og forstyrrede lydsekvenser. Resultatet er nok den mest brutale og ekstreme musikken du kan forestille deg, men tidvis svært så forlokkende. Doom og avantgardemetall står side om side med ambient musikk og støy.

Venner av norske KILLL kan ha utbytte av denne platen, andre kan kanskje få forståelse for hvor langt musikalske grenselinjer er i ferd med å oppløses, også innenfor populærmusikken, ved å lytte til en skive som dette.