The Byrds
T.Rex
The La's

Permanently High - Popium (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Popium innleder høsten med sommerens gladeste låt, og byr på gjensyn med en av de beste norske musikkvideoene.

Popium er Norges ledende leverandør av helhjertet popmusikk. Glem Morten Abel, a-ha, Sondre Lerche og Lene Marlin. Det er Frank Hammerslands låter med perfekt akkompagnement fra resten av ringrevene i Popium som tilfredsstiller landets pophungrige nå for tida.

Albumet Permanently High har vært min trofaste følgesvenn denne sommeren, og utgjør selve soundtracket til en solfylt dag. Nå slippes solskinnslåta Beautiful Thing på singel, og selv om høsten lurer rundt hjørnet så makter Hammersland, i vokalt samarbeid med Ephemera-sjef Christine Sandtorv, å mane frem sommeren på ny.

Beautiful Thing er stjerna på singelutgivelsen og fortjener høy rotasjon i alle stasjoner. Låta klokker inn på tre minutter og 45 sekunder og gir meg ståpels gjennom hele seansen. Dette er perfekt pop i gata til The Beatles, The Byrds, The Beach Boys og alle senere kopister, men Popium og Sandtorv gjør det med slik sjarm at det er ingen grunntil å surmule over å ha hørt dette før.

Such A Sucker føyer seg fint inn i Popium-katalogen, uten egentlig å sette særlig spor etter seg. Det er en flott poplåt i retning av slike gladlåter som legges over filmsekvenser som viser nyforelskede par som gjør alt-på-en-dag-ting. Etter å ha inkludert en Kiss-cover på albumet, burde det vel strengt tatt vært en Slade-låt på denne singelen, men Popium bryter alle interne konvensjoner og slenger på Marc Bolans The Soul Of My Suit. Hammersland gjør det han kan for å få til Bolans karakteristiske uttrykk, og gjør det greit, men uten å sette sitt preg på låta.

Nyfavoritten og sambygdingen Ugress kommer inn på siste spor og leverer en trøtt remiks av Permanently High. Dette er den låta fra albumet som tok meg lengst tid å komme skikkelig inn i, og til slutt var det refrenget som redda låta i mine ører. Denne versjonen fremstår derfor som nokså meningsløs, siden energien fra refrenget er fjernet ved å legge vokalen bak et filter av effekter og økt fokus på bass og trommer. Resultatet er mer tannløst enn originalen og bare det avsluttende partiet byr på mer driv enn originalen greier å skape på egen hånd.

Popium skal ha honnør for å inkludere en link til to av videoene deres på denne utgivelsen. Videoen til Beautiful Thing følger tett på stemningen fra låta, og byr på hjertelig gjensyn med Ephemera, mens Gunnar Vikenes allerede klassikervideo for Favourite Blunders er hysterisk morsom og vitner om godt håndverk. En liten minus for den tekniske utføringen av disse "ekstrasporene", da jeg misliker at CDen jeg putter i datamaskinen automatisk åpner Internet Explorer når jeg personlig er en ihuga Netscape-bruker. Popium-atmosfæren brytes av at man må trøkle seg inn i et nytt program på maskinen, i stedet for å legge videoene rett på skiva. Men utover det skal gutta ha all mulig kyt for sin gavmildhet.