Primal Scream
Jesus and Mary Chain

Scorpio Rising - Death in Vegas (2002)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Mellom maskinpark og lekepark

Mørk milleniumsrock med monotone rytmer. En produksjon hvor det først og fremst er vokalistene som ivaretar variasjonen.

Death in Vegas er et ektefødt barn av 90-tallet med sin selvsikre stilblanding av moderne, tunge beats, et støyende elektrisk garageuttrykk og celebre gjestebidrag som bidrar med ulike nyanser og etterlater seg forskjellige referanser. Bandet er i hovedsak DJ Richard Fearless-prosjekt, og de debuterte i 1997 med Dead Elvis. På The Contino Sessions ligger spennvidden særlig hos det preget som gjestevokalistene etterlater seg. Musikken kan tidsriktig nok omtales som mørk milleniumsrock, der monotone rytmer kombineres med overstyrt gitarstøy. Spenningen ligger i kontrasten mellom det ferdiglagde og det utemmede, suggesjonen blir ivaretatt av den rytmiske oppbyggingen og gjentakelsene i låtene. Det gjør at helheten blir både dansbar og forstyrrende.

Mye av variasjonen blir ivaretatt av de ulike vokalistene, som setter et ganske sterkt preg der de deltar. Dirge (Dot Allison) kan minne om Mazzy Star eller et mer støyende Portishead. Iggy Pop gjør en svært effektfull innsats (på Aisha) med sin lavmælte snakkevokal inne i en orgeldrevet låt, før han mot slutten bryter ut i angstfylte skrik. Bobby Gillespie (fra Primal Scream) legger sitt sjelfyllte preg på Soul Auctioneer, mens London Community Gospel Choir setter en høytidelig stemning på easy-listening pregede Aladdin's Story. Et annet høydepunkt er Broken Little Sister hvor Jim Reid lar både Jesus og Mary Chain komme til syne.

En jevn og velprodusert moderne plate, som i all sin iver likevel ikke bringer noe særlig nytt.