Jay-Z
G Unit
Nelly

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Gullgutt

50 cent er det nye stjerneskuddet på den kommersielle hiphop-himmelen. Men han er ikke så bra som mange skal ha det til.

Med produsentene Eminem og Dr. Dre i ryggen, har 50 Cent alle muligheter til å legge verden for sine føtter. Han har ikke ligget på latsiden i det siste; allmennheten har blant annet blitt vitne til den verbale krigen mellom ham selv og Ja Rule om hvorvidt Tupac ville ha synes det var kult eller ikke at Ja Rule har samplet en av legendens sanger på sin siste plate. Dette i tillegg til skyteepisoder, ubetalte kirurgregninger og generell gangsteroppførsel.

50 cent alias Curtis Jackson vokste opp i et beinhardt miljø (selvsagt) i Queens, ble tidlig foreldreløs og prøvde nok det meste av det gata hadde å by på i sine tidlige ungdomsår. I år 2000 ble han beskutt utenfor huset til bestemora si i Queens. Deretter fikk han sparken fra sitt gamle plateselskap, men så gikk det faktisk bare oppover for 50 Cent. Tilfeldighetene ville det slik at Eminem hørte en av låtene hans, spurte onkel Dre om råd, og sammen signet de 50 Cent til Shady Records. Resten er historie. 50 Cent sitter nå på en av mange prinsetroner i gangsterrapens kongerike, og har muligheter til å bli riktig stinn av penger. Men han blir neppe konge. Get Rich or Die Tryin' har fått overbegeistrede kritikker og noen har også gått så langt som å kalle plata en banebrytende utgivelse av Illmatics (Nas) kaliber. Dette blir nok en av de få anmeldelsene som ikke bekrefter regelen om at Get Rich or Die Tryin' er noe i nærheten av en banebrytende utgivelse som man bare må ha.

Selv om 50 cent er en dyktig låtskriver, er han riktignok mindre raffinert enn den gode fortelleren Eminem, som med sine eventyr fra eget liv trollbinder det meste unntatt sin egen mor, han klarer til og med det kunststykket å få en hel generasjon skoleungdom til å digge hip-hop. Tekstene til 50 Cent er i seg selv god underholdning og inneholder en god dose humor, rettmessig dissing av Ja Rule, og dessuten har han en karakteristisk laidback og übercool flow. Her er det ikke tekstene eller produksjonen det skorter på - men låtene er ikke så bra som man skulle forvente etter alle de heldige omtalelsene. Dette er etter min mening noe av problemet med gangsterrap som sådan: Noen ganger blir det for mye dissing, for mye sirkling rundt de samme temaene (dollar, bitches, dollar, dollar), for mye selvgodhet og drittkasting på en monoton melodi som trekkes ut i mange minutter. Det holder ikke med bra tekster, sterke meninger og innlevelse. Melodinevronene i hjernen som sender ut gledesstråler i hele kroppen må også stimuleres!

Som regel rekker strålene bare til nakken og armene i gangstergamet. 21 Questions, den halvfunky Poor Lil Rich og Don't Push Me (der Eminem er med på leken) er høydepunkter av bra kvalitet. Men plata som helhet får ikke noe i nærheten av klassikerstatus til tross for 50 Cents talent. Dette er fordi at den neppe kommer til å sette standarden for senere artister eller en ny stil, slik som for eksempel mentor Eminem har gjort for 50 Cent.

50 Cent er verdt mer enn 50 cent. Faktisk er han verdt omtrent 139 kroner for den som vil ha letthørt, drøvtyggende hiphop. Men ikke glem ordtaket om at det ikke er gull alt som glimrer.