Ariel Pink

Bend Beyond - Woods (2012)
With Light and With Love - Woods (2014)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Sommeren på Bjørnefjell

Hvordan overleve i skogen? Duo fra storbyen forsøker å finne ut av det på denne platen.

De dro fra Brooklyn og ut til den nærliggende nasjonalparken Bear Mountain i New York (nydelig sted, forresten!), Jeremy Earl og Christian DeRoeck. Her satte de seg ned ved glenne og klimpret ut noen riktig trivelige viser, småsurt og sjarmerende skranglete, spilte dem inn på en råtten opptaker og slapp det ut på kassett. Nå er de 13 låtene remastret (ta det med ro, det er ikke diamant-lyd her) og gitt ut på CD via svenske Release the Bats, som har sørget for et pent, stort pappomslag til denne utgivelsen.

DeRoeck/Earl spiller ellers i det mer gatesmarte bandet Meneguar (indierock av merket Pavement, Superchunk). Det er vel som Woods de da får utløp får sine mer primitive vaner og primale drifter. How to Survive In/In the Woods er en ganske back-to-basic lo-fi/folk-skive, hvor canadiske Eric's Trip (bless them) er den mest nærliggende referansene jeg kan komme på (hør for eksempel 8-5 5-10 her og sammenlign med Sand fra Songs For Chris). Det betyr et ganske skjødesløst lydbilde og relativt strukturerte sanger, intimt og ganske vennlig, til tross for at omslag og bandnavn kan forlede oss til å tro at vi har med mer freakydeaky dyrekollektiv å gjøre. Det er da heller ingen voldsom blemme, og fans av for eksempel Animal Collective vil sikkert finne noe å like i denne delen av skogen.

Det er heller ingen tvil om at det finnes vakre melodier gjemt i det sprukne lydbildet, selv om styrken i låtene ligger noe under for eksempel det Mi and L'au leverte etter noen uker på sin hyttetur. Det skjener litt til mange kanter, og Woods blir aldri direkte umiddelbare. Men en låt som Broke er hjerteskjærende vakker; "I don't have the money to visit you this week, but I can't take another week without you..." Her tar Woods soveroms-estetikken og bringer den til skogs på fint vis. Blant mye hjemmesnekret hyttebygging og flasketuten peker på, de to er heller ikke fremmede for å legge inn snev av dissonans og leven for å forhindre at det hele blir altfor jovialt. Min favoritt i så måte er stygge og slemme God Hates the Faithless. Om resten av platen i hovedsak er fine leirbålsfortellinger, er dette lyden av bjørner som river istykker soveposene om natten og gnavler i seg matrester fra kjeler og kar.

Woods har definitivt noe innbydende og originalt over seg. I konkurranse med så mange band av relativt samme kaliber nå for tiden klarer de ikke helt å vekke meg opp av dvalen. Ikke så fryktelig farlig, men ganske så varlig.