My Foolish Heart
There Will Never Be Another You
So ro lillemann

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

I livets ytterste time

Et oppsummerende coda og en bekreftende avrundelse av et mektig livsverk.

Med Harald Heide-Steen Jr. gikk en av de siste aktive bindeleddene til den store og klassiske fasen i norsk revyliv bort. Han rakk å spille inn Musikalske Minner, på et tidspunkt hvor han var svært syk og etter eget forlydende hadde avfunnet seg med at det uungåelige var et faktum.

De blant oss som aldri har vært alvorlig syke kan vanskelig forestille seg det mot som enkelte viser i livets ytterste time. Mye ros har blitt denne plata til del, alt sammen vel fortjent. At Heide-Steen Jr. hadde talenter som jazzvokalist har vært en godt gjemt hemmelighet for de brede lag av befolkningen, men er egentlig ikke overraskende. Hele hans stil og flegma var noe av et jazznummer, evig improviserende over nye tema, idelig utforskende. Hele hans framtoning som komiker var til tider en oppvisning i synkoperte rytmer for tale og kropp. Ingen skuespiller har vel i nyere tid vist slikt talent for å veie det tunge og lette, patos og euforium, i utlignende mengder for et publikum som gang på gang måtte gi seg ende over. Ja, for her var det egentlig bare snakk om ren overgivelse, alternativer fantes ikke.

Minneordene har handlet mye om komikeren og imitatoren, selvsagt, men også om den "seriøse" skuespilleren, dramatikeren og tragikeren. Plata kan høres som en utdypning av alle Heide-Steens personaer på scene og film, et "etterord" til livsverket, en bekreftelse på det mange har hatt en snikende og positiv følelse av - at når alt kom til alt tok han det fra jazzen.

Jazzen spilte en stor rolle i Heide-Steens liv, og har sikkert virket både inspirerende og frigjørende i hans virke som skuespiller. Balle Clorin og Dynamitt-Harry er bare to figurer blant mange som vibrerer av den rastløse, indre spenningen som holder improvisasjonene i jazzen sammen. Musikkens vilt forgrenede serpentinlinjer er tydeligere i Dynamitt-Harry enn man kanskje tror. Harry er en knute av selvmotsigelser, vaklende mellom forsett og fristelse, en marginal eksistens på kant med parodiene på sosialdemokratisk fornuft som befolker Olsenbandenfilmene. Overbetjent Hermansen er dømt til å tape konflikten mellom sitt eget sammensnurpede over-jeg og Harrys romsterlige id. Men Dynamitt-Harry hadde også en tragisk side. Han led av ensomhet og søkte trøst i flaska. Skikkelig triste er scenene der Harry sitter ensom og forlatt i plankeskuret sitt og drikker. Direkte rørende blir det når han får Egon Olsen på besøk, en kompis Harry trodde hadde vendt ryggen til ham.

Det er i slike små sekvenser Heide-Steens storhet brøt gjennom og gjorde selv de til tider rutinepregede Olsenbandefilmene til åsted for poetiske øyeblikk.

Det er mye humor i framføringene på Musikalske Minner, og en letthet i Heide-Steens turnering av låtene som bringer tankene bakover i tid, til Sylfest Strutle og Har Du Lyst Har Lov i fjernsynet. Plata bygger på en måte bru til mange av nedslagsfeltene i hans karriere og kan lyttes til som et oppsummerende coda og en bekreftende avrundelse av et mektig livsverk i Thalia og den blide muses tjeneste.

Så lenge vi lever deler vi, uansett hvor forskjellige forutsetninger vi enn stiller opp med, opplevelsen av å være de som blir igjen. Resten av våre liv fylles av tida som "ble igjen" når noen vi var glad i eller satte høyt falt fra. De som forlot oss altfor tidlig, som den begavede og evig skattede kunstner, etterlater seg fortrøstning i det dokumenterte verk. I tilfellet Harald Heide-Steen Jr. er trøsten desto større da timene med opptak og innspillinger er mange, mange. Han ga av seg selv til livets midnattstime, nynnet videre helt til klokkene slo. Vårt kollektive takk er stort, men kan ikke fylle rommet han engang bebodde.

Harald Heide-Steen Jr. ga oss utallige stjernestunder. Nå er han selv stjernestøv.