Brian Eno
Deathprod
Biosphere

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Psykedelisk skogssus

Med musikk som knapt kan annammes og bilder som mangler noe iøynefallende er Gas på sporet av den tyske folkesjela.

Etter å ha gjort det godt som produsent av minimal techno i noen år, startet Wolfgang Voigt i 1995 med noe virkelig banebrytende, han dekonstruerte musikken ytterligere. Voigt begynte å stjele direkte fra tysk pop, schlager, volk og samtidig klippe ut fragmenter av de virkelig store nasjonalikonene som Wagner og Schubert. Lydkollasjene han skapte befinner seg langt fra for eksempel dagens hip-hop, hvor man kan irritere seg over ublu gjenbruk av andres melodilinjer. I Gas er originalmusikkens egenart helt visket ut. Resultatet er ambient på sitt beste: fullstendig uhåndgripelig, men likevel, hvis du konsentrer deg, endeløst berusende.

Voigt kunne strengt tatt brukt hva som helst som utgangspunkt for sin implosjonsmusikk. Når valget falt på det som ligger nærmest den tyske folkesjela, er det fordi Gas har som uttalt mål å skape en ny, genuint tysk popmusikk. For artisten blir det dermed naturlig å benytte seg av romantiske symboler, på tross av konnotasjonene til nasjonalisme, og kritikken som uvegerlig fulgte.

I likhet med Anselm Kiefer, kan man si at Voigt vil prosessere Tysklands flokete fortid, men på mer introvert vis enn den kontroversielle tyske billedkunstneren.

Dop-eventyr
I mai 2008 ble alle de fire albumene til Gas re-utgitt på cd og vinyl. De kom opprinnelig ut på andre halvdel av nittitallet og har lenge vært utsolgte, bare for å gå for skyhøye priser på internettauksjoner. Nå blir for første gang også den visuelle siden av prosjektet behørig dokumentert, med en 128-siders bok/cd, utgitt på etiketten Raster-Noton.

Hovedfokuset er skogen, ursymbolet for nasjonalromantikken. Voigts bilder er like monolittiske som musikken, med abstraherende nærbilder av bjørk, osp, eik og furu. Det gjennomgående motivet er et kaotisk kratt av greiner, blader og knopper, gjengitt for det meste i svart/hvitt. Hvis det høres ensformig ut, så er det fordi Voigts bilder er nettopp det.

Et fravær av noe iøynefallende forhindrer derimot ikke at fotoene stimulerer. Voigt er en intim landskapsskildrer, som den romantiske maleren Caspar David Friedrich, med fin følelse for lys og luft. Fotografen evner å skape spenning med de udramatiske virkemidler mykt fokus og glidende overganger mellom skygger og lys. Spesielt tydelig blir det i de suggererende, unaturlig fargete siste tjue skogsgjengivelsene. Selv beskriver Voigt Gas som "Hans og Grete på acid", og knytter fascinasjonen til stoffeksperimentering i Königsforst utenfor Köln som ung på 70-tallet.

Finslipt båtdur
Av norske artister minner Gas mest om Helge Sten, eller Deathprod som han har kalt seg. Følelsen av at man lytter til skyer er til stede hos dem begge. Men der Deathprod ga seg med albumet Morals and Dogmas, hvor hans musikk var på sitt aller vakreste, og nesten ikke kunne annammes, har Voigt startet i motsatt ende. Den selvtitulerte debuten inneholdt skyggene av ideene, og siden den har Voigt stilt fokuset så vidt skarpere for hver utgivelse, uten at det dulgte og dragende har forsvunnet av den grunn.

CD-boken Gas består av tidligere uutgitte låter, som ikke tilfører like mye nytt til forståelsen av Voigts kunstnerskap som bildematerialet. Det betyr derimot ikke at de er mindre givende å lytte til enn hans tidligere album. Musikken er preget av myke, organiske elektroniske klanger, som hinter til ufullstendige melodier. Den ufravikelig, taktfaste rytmen som skjærer sylskarpt gjennom det meste av Gas mangler her på alle sporene unntatt Das Moor, hvor det skapes en lydmessig forbindelse mellom båtdur og ompa.

Megalomanisk
For nye lyttere kan det likevel være greiere å betrakte skogen litt på avstand, og starte med cd-boksen med hans fire tidligere albumutgivelser. Til å begynne med kan det være vanskelig å se skogen for bare trær, for som lytter kan man ha følelse av å stå utenfor en klubb mens musikken dundrer uforanderlig der inne. Men ved å gi opp febrilske forsøk på å få overblikk over landskapet, og isteden rette fokuset mot detaljene i blendeverket kan man la seg lede inn i trollverdenen.

Har Voigt imidlertid oppnådd målet sitt om å konstruere en ny autentisk tysk pop? Neppe, han krever for mye av lytteren til å bli en yndling hos massene. Musikken lykkes derimot i en sammensmelting av ideer om det særegent tyske, med Kraftwerks nøkterne anti-individualisme i bunn, vises verden gjennom Caspar David Friedrich ekspressive natursyn, alt sammen i ånden til rekken av megalomaniske komponister som Wagner, Schönberg og Stockhausen.