Homogenic - Björk (1997)
Volumen - Björk (1998)
Vespertine - Björk (2001)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Nammin, hallandussen.

Björk slår et heftig slag for fred, frihet, demokrati, omsorg og nytelse.

Sånn skal det gjøres! Eller, dette er i hvert fall en meget sympatisk måte å mekke en samler på. Björk har revet retten til å utpeke de største hitsa sine ut av henda på plateselskapet, medarbeidere og seg selv, og i stedet gitt den til fansen. Helt sant! Fra 27. mai i år og fem dager frem kunne du og jeg og vi to slenge inn en bong på den sterkeste låtrekka via hjemmesida bjork.com, og med det si akkurat hva vi mente om låtene til vår alles favorittførkje fra Lille-Norge.

Reglene og rammene var glassklare: Rank de 19 singlene Björk har gitt ut i perioden 1993 til 2002. De 14 mest populære ville finne veien til Björks Greatest Hits. Greit, nå blir vel 19 minus 14 omtrent noe sånt som fem. Det var med andre ord ikke langt unna at Björk fikk vilja si uansett, men det var like fullt en utrolig hyggelig gest. Og det ga i det minste publikummet muligheten til å luke ut Violently Happy, It's Oh So Quiet, I Miss You, Alarm Call og Cocoon - uten at noen kan bitche på det. Demokrati i praksis.

Jeg var en av treigingene som ikke oppdaget avstemminga før den var over, og med det røyk samtidig all rettighet til offentlige klagemål. Jeg syns det er helt OK, jeg. Kall meg gjerne en tøffel, men jeg underkaster meg temmelig glatt fansens liste når den avslører en så god smak - den er til forveksling lik min egen. Faktisk er det bare Hunter jeg stiller meg tvilende til. Den kunne godt ha blitt erstattet med Violently Happy, men det hadde strengt tatt ikke gjort noe fra eller til i forhold til å fortelle noe om bredden, kvaliteten og den eksperimentelle viljen som ligger gravd ned i singlene. Björk har med andre ord gjort et godt forarbeid, og fansen har tatt seg av finpussinga.

Det flotteste med denne samleren er nettopp dette at den forteller det du trenger å vite om Björks geni som komponist av kontemporær pop. Låtrekka viser akkurat hvor leken men samtidig hvor seriøs hun er i jakten på å gjengi de særegne lydbildene som er laget inne i det lille islandske hodet. Og med en så liten plass for så store verk er det ikke rart at hun har måttet lufte ut kraftige skiver med jevne mellomrom. Med den største naturlighet har hun kombinert kammerstrykere og symfoniske motiver med knallhard electronica, techno, dance, dub og en rik lydbank av fete elektroniske frekvenser. Det har også blitt plass til en og annen harpe, saksofon og et trekkspill, men uansett hvor uortodokse de instrumentelle sammensetningene har vært, så har du alltid kunnet stole på at Björks kraftfulle og særegne stemme - og ikke minst hennes ildfulle og hyperromantiske temperament - har ligget til grunn for å feste låtenes identitet. Det er også et pluss å registrere at enkelte spor har hatt veldig godt av en remastering. Det gjelder selvfølgelig først og fremst de eldre låtene der spesielt paukene i Human Behaviour låter en god del fyldigere og konsise enn på originalen.

Som en uoffisielt oppnevnt vaktbikkje over kategorien "Samleskiver" bare må jeg påpeke at heller ikke Björk har klart å styre unna bittelitt juks. Det femtende sporet, It's All In Our Hands, er splittrandes nytt og lagt til for Björks egen regning. Om låta hadde nådd topp 15 ved en avstemning kan vi bare spekulere i, men det er i hvert fall en flott låt i mine ører, og jeg har strengt tatt ikke noen problemer med å la den flyte rundt sammen med de mer kjente godbitene.

Du får med andre ord noe så sjeldent som min varmeste anbefaling for å kjøpe denne samleren, det vil si med mindre du har hele langspillerdiskografien inne allerede - da kan du heller kjøpe singelen It's All In Our Hands dersom du ønsker å komplettere. Pass også på å kikke innom www.bjork.com hvor du vil finne et eget oppslag med Björks og medarbeidernes kommentarer, samt fyldige tekniske data til hver av singlene som er inkludert. Hvilken låt fikk for eksempel høyest ranking i avstemmingen? Svar: Hyperballad. (Selv går jeg imidlertid for den lekkert orkestrerte og ekstremt melodiøse Jóga som det ultimate høydepunktet.) Du vil også få tilgang på alle videoene i QuickTime-format. Fy pokker, det kaller vi service!