Damageplan

Unknown - Lowdown (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Harmonisk kaos

Rogalendingene følger opp debuten fra 2003 med ei helt kurant skive.

Lowdown er for meg et helt nytt bekjentskap, og med kun et kort møte med videoen til The World Has Ended på Metall-Svisj var det ikke rare greiene jeg hadde å gå ut i fra.

Bandets karriere begynte rundt årtusenskiftet, og det har allerede gått tre år siden debuten Unknown. Nå returnerer kvartetten med oppfølgeren Antidote, og ifølge plateselskapet har bandet vokst og utviklet seg enormt siden sist - naturlig nok.

Førsteinntrykket av skiva er at Lowdown er et godt produsert og tight band som tåler å bli nevnt i samme åndedrag som både Pantera og Stonegard. Åpningssporet Inside Revelations er helt i startfasen rett og slett direkte kjedelig og stivt, og låta bruker altfor lang tid på å komme ordentlig i gang. Det blir litt for mye Dimebag-skriking i gitaren, og litt for streit til at i hvert fall jeg kicker på det.

Misforstå meg rett - Pantera var tøft, men ethvert band som (bevisst eller ikke) kopierer musikken deres blir bare som drittunger med fingeren oppi nesa sammenlignet med originalen. Nå skal ikke jeg påstå at Lowdown er en blåkopi av nevnte band, men det finnes øyeblikk her og der som en blodekte Pantera-fan sannsynligvis vil påstå han har hørt før. Et brukbart bridge- og refrengparti gjør Inside Revelations litt mer spennende, men alt i alt er ikke dette den pangåpningen skiva burde hatt.

Nothing Will Come er innledningsvis mer melodiøs i riffinga, og ikke så forbanna sint som den blytunge Inside Revelations. Her er det litt mer fart i taktene, og det som fargelegger det mest er det lekne basstrommespillet til trommis Stefan Køningsberg. Strengetraktørene gjør jo selvfølgelig jobben sin de også, men oppi all riffinga skjuler det seg en liten Vinnie Paul som absolutt har gjort leksene sine. God lyd hjelper ham fram på best mulig måte, og vil nok sannsynligvis bli et av mange trekkplastre i livesituasjoner.

Videoaktuelle The World Has Ended åpner genialt, men utvikler seg til å bli rimelig typisk Pantera igjen, både i tekster, riffing og vokalprestasjoner. Vokalist Leo Moracchioli låter nærmest identisk med Phil Anselmo, og får gressklipper-scenene i Braindead (splatterfilm med kultklassikerstatus, regissert av Peter Jackson) til å låte som Sølvguttenes opptreden på huskanalen en sen desemberkveld.

Antidote er produsert i Space Valley Studio med Henning Ram-Zet som co-produsent og tekniker. Med en såpass rutinert mann bak spakene har kvartetten fra Rogaland greid å produsere fram ei skive som absolutt holder mål lydmessig, mens låtmaterialet i sin helhet nok kommer litt skeivt ut. Mangelen på originalitet gjør at mange av låtene ikke helt når gjennom, men den akustiske ...and Reborn er og blir en rolig og behagelig perle - en fin avkobling oppi all den blytunge aggressiviteten som ellers preger skiva.

Konklusjon: Lowdown viser enorm kraft på sin andre disk, men litt for mye utvanning av gamle helters ideer og låter gjør at mangelen på originalitet blir total, og som en helhet blir skiva litt uinteressant.