Håvard Wiik Trio
Brad Mehldau
Esbjörn Svensson Trio (E.S.T.)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lyden av gjennomsnittet

Tuomarila presenterer flott musikk man egentlig har hørt før.

Alexi Tuomarila er et forholdsvis nytt navn her på berget, men har i løpet av det siste året gjort en del konserter med sin trio, og er dessuten booket til årets Vossajazz. Han er finsk, spiller piano, og har nå gitt ut Constellation. Med seg har han bassist Mats Eilertsen fra Norge og landsmann Olavi Louhivuori på trommer, kjent fra blant annet Ilmiliekki Quartet.

Stilmessig holder de seg innenfor et oversiktlig og streit postbop-bilde. Bortsett fra Eilertsens lille klangstykke Scent, er dette en forholdsvis stilsikker plate uten de store overraskelsene. Så særlig overraskende er heller ikke karakteren i bandet, som må sies å være seg selv lik som nordisk trio dannet etter for eksempel Keith Jarrett, Brad Mehldau og Esbjørn Svenssons respektive tremannsband.

Tuomarila selv har komponert tre fine låter til platen, Eilertsen to, og de resterende komponistene Cole Porter, Lionel Beuvens og Ornette Coleman er alle fine bidragsytere. Sistemann står for Law Years, en ganske flott standardlåt mange musikere tar med på platene sine. Også her blir den spilt godt, hvor den ekspressive delen av bandets stil kommer godt frem. Det samme gjelder blant annet også for Intornette, Eilertsens andre låt og den meget omtalte linken til nettopp Coleman. Låta er i hvert fall kul.

Men man roper liksom ikke YEAH etter å ha hørt gjennom hele platen. Mye er tøft, men trioen mangler litt egenart. Når flinke musikere kommer sammen, blir resultatet uansett svært hørbart - ingenting er av dette er dårlig håndverk - her skorter det imidlertid mer på originaliteten en trio med flere år på baken kan opparbeide. For å sitere en medlytter; "det kunne vært så mange".

Og jeg sier meg ganske enig i det. Jeg skal innrømme at Alexi Tuomarila er et nytt bekjentskap for min del, men Constellation setter ikke akkurat vulkaner i aktivitet. Jeg finner liksom ikke de store argumentene for at dette er platen å gå for. Likevel er det finske navnet verdt å merke seg. Tuomarila er en kløpper på piano, aberet er at i dagens plateflora skal det mer til enn som så for å stikke seg frem.