Parachutes - Coldplay (2000)
A Rush Of Blood To The Head - Coldplay (2002)
Live 2003 - Coldplay (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Pompøst og glatt, med noen kvaliteter

En nærmere kikk på den siste skiva til et av verdens største band. Fortjener de oppmerksomheten?

Coldplay solgte over 17 millioner eksemplarer av de to foregående albumene på verdensbasis. Dette tredje albumet gikk rett til topps på listene i en bråte land og solgte over 5 millioner bare den første uken.

De to første albumene trenger ingen nærmere introduksjon her, men i kjølvannet av disse har Coldplay-kopier dukket opp som paddehatter. I motsetning til i år 2000 da Coldplay var en av flere innovatører i dette segmentet av rockemusikken, er markedet nå oversvømt av lignende aktører.

X&Y er skåret over samme lest som sine forgjengere. Her er melodiøs pop/rock av det milde slaget. Chris Martins vokal er som vanlig bra, og Jon Bucklands gitarøs er med på å løfte musikken. Det distinkte Coldplay-soundet er intakt, og det viser seg å være en styrke for bandet. Til tross for en endeløs rekke av kopister, klarer de å bevare sin egenart på dette albumet.

Ifølge gutta i bandet er X&Y siste del av en trilogi. Ved neste korsvei, hvis det blir en, vil de ifølge uttalsene ha beveget seg mot et mer elektronisk uttrykk. Gitar og piano er fremtredende denne gangen også, men økt bruk av elektroniske hjelpemidler viser at dette faktisk er et band som har utviklet seg noe fra debuten. Låten Talk inneholder til og med et utdrag fra Kraftwerks Computer Love.

Produksjonen er pompøs og glatt, og bidrar til at dette er blitt mer pop enn rock. Dette er musikk som skal klappe folket med hårene, og ikke mot: Hver minste detalj i lydbildet er utstudert og perfeksjonert. I så måte er det lite motstand i denne platen. Låtene glir forbi uten å sette varige merker, med et fåtall hederlige unntak.

What If er en finfin ballade i god Coldplay-ånd, og vil nok skape allsang på den kommende konserten i Oslo. Sammen med A Message og The Hardest Part utgjør What If det en skulle tro var låtene med størst hitpotensiale. I stedet falt valget av førstesingel på Speed of Sound, som er en låt som sier mer om hvordan platen er som helhet. Det er litt mer fart og fraspark i bandet denne gangen. Aller best fungerer det på åpningsporet Square One, som inneholder et kult gitarriff av Matt McGinn, og allerede nevnte Talk.

En kan hevde at Coldplay innehar mange gode kvaliteter som gjør dem til det de er i dag. De har skrevet flere pop-perler som folket har trykket til sitt bryst. X & Y har ikke like mange av disse fengende låtene som forgjengerne, og en ville tro at folket ikke lot seg begeistre i like stor grad som før. Når de likevel gjør det, er det mest et resultat av superb markedsføring og evnen til å være på rett sted til rett tid. Frekvente oppslag i sladderpressen og politisk korrekte holdninger hjelper nok på.

Men Martin er ingen Bono. Coldplay har ikke rykte på seg for å være et forrykende liveband, og de viser i altfor liten grad evne til å fornye seg slik underholdningsmaskinen U2 faktisk har gjort. Så i sin streben etter å bli aller størst, snubler de først og fremst i sine egne svakheter. U2 trenger altså ikke å slipe sverdene med det aller første, for Coldplay er ingen reell utfordrer til tronen med dette albumet.