A Silver Mt. Zion
1-Speed Bike
Exhaust

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Dommenatt

Hva skjer egentlig når 13 hannbier samles i et hus i Montreal?

Den opprinnelige ideen bak denne skiva var visstnok å samle en gruppe mennesker i et hjemmestudio i et tradisjonsrikt hus i Montreal, over en femdagers periode. Totalt avskjermet fra alt ytre liv, og uten pauser for å innhente søvn, skulle artistene samle alt på en 88-spors båndopptaker. De ville utforske hva som skjedde musikalsk når de spilte inn improviserte droner og teksturer under disse forholdene. Man ville finne ut hvordan utmattelse, individuell og kollektiv spenning ville virke inn på det musikalske sluttresultatet. Det handlet altså om eksperimentering med toleranseevne, repetisjon og varighet, og dronende musikkstrukturer.

En drone er som kjent en hannbie eller et førerløst fly. Det handler altså om en slags ukontrollert summende musikalsk dveling, uten faste strukturer eller former. Musikalsk har denne formen for flygning dannet idegrunnlaget for artister som Can, Stereolab, Flying Saucer Attack med flere. Bak dette prosjektet her finner vi store deler av Montreals alternative symfonirock-scene i omgangskretsen rundt plateselskapet Constellation og Godspeed you black emperor! - bandet som egenhendig fikk indierockere til å interessere seg for klassisk musikk og strykerinstrumenter.

Tretten personer er med denne gangen, hentet fra 1-Speed Bike, Exhaust, A Silver Mt Zion, Sackville, Fly Pan Am, Hanged-Up og andre prosjekter. Instrumenteringen er elektriske motorer, banjo, perkusjon, bassklarinett, cello, fiolin, valthorn, bass, gitar og trommer. Musikken er instrumental. Selvsagt opererer man også denne gangen med virkelighetsnære og varierte samples av radio, trafikk, gatestøy og dialog som bidrar til å skape en forskrekkelig atmosfære av undergang, håp og fortapelse, slik vi kjenner det fra mange av de tidligere utgivelsene fra dette miljøet.

Det musikalske endeproduktet har blitt både storslått, vakkert, avskrekkende og brutalt med sine hentydninger til tap, mangel og lengsler i menneskelig kommunikasjon, og platen spenner over en rekke ulike sinnstemninger og stemningsleier. Bandet vil intet mindre enn å rulle opp de skjulte agendaene som styrer våre liv og som lager stengsler for individets ønske om å leve et fritt og uavhengig liv. Dette er stoff de mener vi ikke klarer å verbalisere gjennom vanlig språk, som er preget av den strukturen som har dannet grunnlaget for det.

Musikken vil bryte opp sonisk formalisme og retrospleiselagsmusikken som de oppfatter som konverserende, og skape et nytt musikalsk kommunikasjonsverktøy. De lykkes i hvert fall med å lage inderlig vakker, skjellsettende musikk som kan få oss til å glemme en konform hverdag.