Home Grown! The Beginner's Guide To Understanding The Roots Vol. 1 - The Roots (2005)
Game Theory - The Roots (2006)
How I Got Over - The Roots (2010)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Tilbake til røttene

They got me. Igjen. Sist gang var for tre år siden, da de utga albumet Things Fall Apart. The Roots er tilbake.

Mange fikk antageligvis ørene opp for hiphop-kollektivet The Roots og Erykah Badus følsomme melankoli gjennom kjempehiten You Got Me som rullet på MTV sommeren 1999. Den fine melodien, MC Black Thoughts røffe, små-arrogante stil, Badus spinkle storhet og ikke minst teksten ("she said she loved my show in Paris, at Elysee Montmartre, and that I stepped off the stage, and took a piece of her heart") gjorde inntrykk. Spenningen var derfor stor da Phrenology snurret i gang på discman'en.

Grunnlaget for det som skulle bli The Roots tok form allerede sent på 80-tallet, da Tariq Trotter (Black Thought) og Ahmir Thompson (?uestlove) møttes på high school i Philadelphia. Senere kom flere medlemmer til, og The Roots ble grunnlagt omtrent i 1992. Kjempeutgivelsen Things Fall Apart, inspirert av nigerianske Chinua Achebes roman med samme navn, gjorde The Roots relativt store for det musikkelskende publikum, men de forble et litt diffust band for mange. Det skyldes kanskje at The Roots ikke hauser opp personligheter fra gruppa. Og takk for det, for da får musikken fremdeles stå i forgrunnen. I tillegg til rapp og sampling, legger de på strykere, piano, funky gitar pluss et arsenal av perkusjonistiske finurligheter. Resultatet er en veldig autentisk, organisk sound. Ingen av medlemmene i seksmannskollektivet er en berømt og beryktet artist, kanskje fordi ingen av dem har påberopt seg å være den største Enemy of the state eller Menace to society på amerikansk grunn. Det er musikken og det kunstneriske som står i sentrum.

Det overrasker ikke at "the queen of Philly herself"er med på plata; Jill Scott pluss The Roots er nødt til å bli suksess. Complexity er nu-soul som går rett i hjertet: kjærlighet og smerte og "det er ikke den ting jeg ikke ville ofret for deg..." - dette er sviskekompott for et langt, vondt år. Men så vakkert er det, at man har bare lyst til å gå ut og forelske seg ulykkelig med det samme. Jill Scotts sensuelle stemme og Black Thoughts røffe stil utgjør et vakkert samspill.

Mer overraskende er kanskje samarbeidet med Nelly Furtado på låta Sacrifice; Rolig nu-soul kombinert med røff, organisk hip-hop. Furtados stemmeprakt kunne godt ha kommet mer til sin rett; hennes litt slitne stemme danner en flott musikalsk symbiose med The Roots organiske lydbilde, uten at vi trenger å grunnlegge nok et Nellyville av den grunn. Men Nelly Furtado har nå definitivt bekreftet mistanken om hun er kulere enn først antatt.

Singelen Break You Off med Musiq er et av de absolutte høydepunktene på Phrenology. Den minner om hiten You Got Me fra forrige album, som også er av melankolsk karakter, og også på Break You Off kulminerer låta i en instrumental orgie; en jungle beat-aktig sekvens med harpe og cello og tamburin – eller "arp n stuff" som det står i coveret. Men til tross for kjekkastonen: Intet er overlatt til tilfeldighetene. Alle som er involvert i musikken er helt klart personlig og følelsesmessig engasjert i det ferdige resultatet. I coveret står oppført når hvert spor er "født", for eksempel er Complexity "birthed May 2002". Dessuten har hver sang en liten tilhørende anekdote. Man kan for eksempel lese om meteorologiske detaljer da Pussy Galore ble innspilt, eller hvordan lokalet nesten tok fyr fordi noen var uvørne med tennstikkene i studio. Coveret er altså fin-fin underholdning i seg selv, proppfull av selvironi og svart humor, som også er en annerledes personlig hilsen i kontrast til alle "God Bless" og "I luv U" på siste side i et glanset inlay. Dessuten en annen liten digresjon angående inlay-detaljene; kvasivitenskapen frenologi er en utdødd lære som gikk ut på at hodeskallens form kunne avsløre hvilke egenskaper et menneske har – derav de detaljerte penntegningene av samtlige medlemmer i profil. Et interessant skue for de som ikke roter bort coveret med en gang.

Men tilbake til musikken. En dame som man godt kan merke seg er Ursula Rucker, også en Philadelphia-musiker. Hennes såkalte "spoken poetry" har fått oppmerksomhet også fra andre artister enn The Roots, blant annet har elektronika-ekspertene Jazzanova samarbeidet med henne. Kjent for sin dønn ærlige, enkle og folkpregede soul, har hun også bidratt som vokalist og låtskriver på åpningssporet Phrentow og Rolling with Heat. Sistnevnte er en hyllest til "the architects, who designed this culture", hvorpå 230 storheter fra old-school-hiphop listes opp. Phrenology er ekte, ærlig, overmåte kul, laidback og intellektuell; og også eksotisk for oss velfødde som ikke har slitt ut våre sneakers i ghettoen i South Philly.

Noen plater har som kjent hidden tracks et eller annet sted perifert sted på slutten av innspillingsmaterialet. Som regel er disse sporene en gledelig overraskelse hvis man har glemt å skru av CD-spilleren, eller, som i et nylig inntruffet tilfelle, kan de bli et gunstig grunnlag for sporadiske nerveproblemer. Du ligger på senga og slumrer mens discman'en umerkelig fremdeles snurrer og går på øret, og selv om spor førti-et-eller-annet (som innledes ved at Black Thought for fulle lunger roper "when I say rise up, you say NOW!") plutselig dundrer hammer og sneglehus og alt som er der inne i hjernens sentrum i ubalanse, bør du ikke la deg skremme til å gå glipp av alle småting og finesser på albumet, særlig ikke disse bonussporene. Tittelen på punkrock-sporet !!!!!!! forklarer bra hva som skjer rent seismografisk inne i hodet ditt når du er tatt på senga. Så bare la spilleren gå, følg guttas oppfordring og get drunk on noise.

For øvrig anbefales hjemmesiden til The Roots, der man blant annet kan lese ?uestlove aka Ahmir Thompsons anmeldelser av egne kolleger og selvfølgelig få smakebiter fra albumet...